Fra hverdagssprog til fagsprog

jun 12, 2012 by

Fra hverdagssprog til fagsprog

At læse for at lære kræver en god læseforståelse. Eleverne skal kende fagets sprog og fagets tekster.  Det kan opleves som en modsætning at man skal undervise i sit fag indenfor den givne timeramme, mens man samtidig skal undervise i læsning. Kunsten er at forene fagets faglige stof med en undervisningsform, der støtter elevernes læseforståelse.

For at komme i gang med at integrere viden om læsning i alle fags undervisning må man vælge nogle metoder ud og afprøve dem, bygge videre på egne erfaringer, en øget viden og gradvist udvikle sit metodevalg. Det kan være en god kickstart at starte med et tværfagligt emne, hvor hver lærer byder ind med sin fagfaglige viden, og hvert fag arbejder med egne områder fra fælles mål. At arbejde med samme læsemetodik i flere fag skaber en sammenhæng for eleverne og støtter en øget læseforståelse.

Related Posts

Tags

Share This